سئو چیست؟ آموزش کامل مفاهیم SEO + چک‌لیست
نوشته شده توسط : ساحل

سایتِ بدون سئو، مانند انسانی است که تهِ چاهی تاریک مانع افتاده و هرچقدر فریاد می‌زند کسی صدایش را نمی‌شنود. با رعایت نکات سئو است که می‌توانید سایتتان را از این چاه عمیق نتایج گوگل درآورید و صدایش را به گوش کاربرانی که به پیگیری مطالب شما هستند برسانید. در مقالۀ امروز امروزین از این‌که سئو چیست و چرا اهمیت دارد شروع می‌کنیم، سپس به رسیدگی تکنیک‌های گوناگون سئو (یعنی کلاه سفید، کلاه سیاه و کلاه خاکستری) می‌پردازیم، در پیوسته با سئوی داخلی و خارجی و نکات مهم هر کدام آشنا می‌شویم. در آخر لیستی از الگوریتم‌های مهم گوگل را آورده‌ایم و یک فایل چک‌لیست سئو برای شما حاضر کرده‌ایم.

پیشنهاد می‌کنم همین اکنون که یا پس از مطالعۀ این نوشتار چک‌لیست سئو که در پسین برای شما گذاشته‌ایم را دانلود کنید و اگر امکانش بود پرینت بگیرید. با این چک‌لیست می‌توانید به صورت منظم کارهای سئوی سایتتان را انجام دهید و پس از پایان هر دسته آن را علامت بزنید.

سئو چیست؟

اجازه دهید یک راست بروم سر اصل مطلب و تعریف سادۀ سئو (SEO) را به شما بگویم. کلمۀ SEO از کناره هم قرار دادن حروف اول واژه ها Search Engine Optimization گرفته شده است. Search Engine Optimization یعنی چه؟ یعنی:

" بهینه سازی برای موتورهای جستجو "

بهینه سازی برای موتورهای جستجو، به مجموعه‌ای از تاکتیک‌ها و دستورالعمل‌ها گفته می‌شود که اگر به‌درستی انجام شوند منجر به بهتر شدن جایگاه سایت در موتورهای جستجو (به خصوص گوگل) و افزایش بازدید سایت و هدایت ترافیک اغلب می‌شوند.

چرا سئو اهمیت دارد؟
روز به روز به شمار کاربرانی که از طریق گوگل نیازهایشان را جست و جو می کنند، اضافه می‌شود. بر بنیاد احصاء رسمی سایت گوگل یومیه چیزی نزدیک 3.5 میلیارد سرچ در گوگل انجام می‌شود. حالا راحت می‌توانیم درک کنیم که چرا بیل گیتس می‌گوید که "اگر کسب و کار شما در اینترنت حضور ندارد، به زودی از صحنۀ روزگار حذف خواهید شد."

پس کاربران (مشتریان بالقوۀ شما) به گوگل اعتماد زیادی دارند. اکنون که اجازه دهید ادامه این بحث را با یک مثال برایتان پیش ببرم؛

تصور کنید شما یک فروشگاه موبایل هستید و یک وبسیات هم برای خرید و فروش موبایل دارید. بر اساس ابزارهای "اندازه‌گیری شمار جستجوی کلمات کلیدی گوگل" خرید اینترنتی موبایل یا عبارات همانند آن چیزی حدود 8000 سرچ در ماه دارد.

این آمار عالی است؛ یعنی ماهانه 8000 نفر هدف خرید موبایل دارند و در اینترنت به تعقیب جایی برای خرید موبایل می‌گردند. حتما شما هم برایتان بارها پیش آمده است که چیزی را در گوگل سرچ کنید و همانطور که خودتان هم به تجربه دیده‌اید، بیش از 80% کاربران در همان صفحۀ اول نتایج جسجو جواب خویش را پیدا می‌کنند. خیلی ناچیز پیش می‌آید که کسی در صفحات دوم و سوم به دنبال پاسخ باشد.

حالا اگر سایت شما در صفحات سوم، چهارم (وبالاتر) نتایج جستجو باشد، به ندرت کسی می‌تواند شما را پیدا کند. در درستی شما 8000 مشتری بالقوه که یکراست به دنبال شما بوده‌اند را از دست داده‌اید.


سئو فرآیندی است که به گوگل کمک می‌کند تا سایت شما را شناسایی کرده، گویه تکاپو شما را بفهمد و بر اساس کلمات کلیدی پیوسته مثلا همین خرید موبایل سایت شما را در صدر نتایج جستجو اثر دهد. در واقعیت سئو به افزایش بازدید سایت شما کمک ویژه‌ای می‌کند.

البته اینجا لازم است که به نکته‌ای اشاره کنم. صحیح است که گوگل یک موتور جستجو است و واژۀ موتور هیچ خاصیت انسانی را به یاد آدم نمی‌آورد. ولی گوگل آنقدرها هم موتور نیست. یعنی آدم‌ها نمی‌گذارند که موتور باشد و بر بنیاد فاکتورهای صرفا مکانیکی و ماشینی سایت‌ها را رتبه بندی کند. موتور جستجوی گوگل علاوه‌بر ربات‌های خودش به رفتار کاربران نیز توجه ویژه‌ای دارد که در ادامۀ این مقاله به آن هم خواهیم پرداخت.

انواع تکنیک‌های سئو و توصیه‌های لازم!
بد نیست که بدانید متخصصان، تکنیک‌های سئو را در سه گروه گوناگون دسته‌بندی کرده‌اند. این گروه‌ها عبارتند از: سئوی کلاه سفید، سئوی کلاه سیاه و سئوی کلاه خاکستری.

سئوی کلاه سفید: ما واقعاً خیلی خوبیم!

رعایت نکات سئو


منظور از سئوی کلاه سفید تکنیک‌هایی است که بر اساس قوانین تعیین شده توسط موتورهای جستجو سپریدن شده و مایه می‌شوند رتبۀ سایت به‌طور طبیعی در صفحه نتایج گوگل ترفیع پیدا کند. فرایند سئوی کله سفید که بهترین و مناسب‌ترین روش سئو است، یک شبه سپریدن نمی‌شود و نیاز دارد که مدت سررسید مشخصی پیوسته و دائما روی سایت خود پیشه کنید، اما در عوض به اصطلاح یک عمر راحتید، گوگل به شما اعتماد می‌کند و به این راحتی جایگاه شما را به وبسیات دیگری نمی‌دهد.

راستی اگر به جای سئوی کلاه سفید، سئوی اخلاقی را هم شنیدید تعجب نکنید؛ از بس که این طریق بر اساس اخلاق و راستی-راستگویی و حقیقت است به آن سئوی اخلاقی نیز می‌گویند.

سئوی کلاه سیاه: ما تظاهر می‌کنیم که خیلی خوبیم!
در مقابل سئوی کلاه سفید، سئوی کلاه سیاه پیمان دارد. یعنی چه؟ یعنی برعکس سئوی کلاه سفید، در سئوی کلاه سیاه کوشش بر فریب موتور جستجو و دور زدن قوانین آن است.

این روش سئو برعکس روش قبلی خیلی زودتر نتیجه می‌دهد؛ ولی تاثیر آن ابدیت نیست و گوگل هم بیکار ننشسته که فریبش بدهید! گوگل مدام در حال آپدیت و ارائه الگوریتم‌های جدید است و دیر یا زود می‌تواند دست شما را بخواند. مثلاً همین چند سنه پیش عده‌ای با تشکیل لینک‌های اسپم و به دردنخور در صفحات مختلف به رتبه‌های نکویی در گوگل رسیده بودند، اما گوگل با ارائۀ الگوریتم پنگوئن این وب‌سایت‌ها را جریمه کرد و جایگاهی را که از روش‌های تباه به دست آورده بودند از آن‌ها پس گرفت.

پس چه بسا چند معاش جایگاه اول گوگل را کسب کنید، اما ممکن است به همان زودی هم لو بروید و از صحنۀ وب محو شوید. به قول شاعر: ترسم که به کعبه (رتبه اول گوگل) نرسی ای اعرابی (وبمستر) کاین ره که تو می‌روی به تُرکستان (نتایج سرانجام گوگل) است.





:: بازدید از این مطلب : 52
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 2 بهمن 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: